Zapraszamy do kontaktu
63-400 Ostrów Wielkopolski
ul. Staroprzygodzka 52
ul. Staroprzygodzka 52
Zaproponowane zabawy sensoryczne będą ściśle związane z kolorami. Dzięki temu dzieci będą przy okazji poznawać i utrwalać wygląd oraz nazwy kilku podstawowych kolorów w atrakcyjny i niecodzienny sposób. Działania podjęte w ramach tego projektu będą wspierać rozwój dzieci oraz zapewnią im niezapomniane wrażenia i mnóstwo radości.
TERMIN REALIZACJI PROJEKTU: Październik 2024 – Luty 2025
CELE PROJEKTU:
Cele ogólne:
1. Wspieranie rozwoju dziecka poprzez działania z zakresu stymulacji sensorycznej.
2. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- kształtuje psychomotorykę i sprawności manualne;
- jest świadome własnego ciała;
- rozwija zmysł dotyku, wzroku, słuchu, równowagi;
- rozpoznaje i nazywa kolory: niebieski czerwony, żółty, zielony;
- współpracuje z rówieśnikami;
- zaspokaja ciekawość poznawczą i naturalną spontaniczność;
- rozwija mowę (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane
blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę - czyli pracę dłoni);
REALIZACJA PROJEKTU:
1. Październik – kolor niebieski
1) zabawy niebieską cieczą nienewtonowską (samodzielne wykonanie cieczy, badanie jej właściwości, zabawy za pomocą rąk, próby ulepienia kuli)
2) zabawy jadalną, niebieską ciastoliną (samodzielne wykonanie ciastoliny, zabawy masą za pomocą rąk, lepienie dowolnych postaci i przedmiotów)
3) niebieska zabawa sensoryczna zamknięta w woreczku strunowym (przesuwanie palcami ruchomych oczek i niebieskich pomponów pływających w niebieskim oleju)
4) zabawa niebieskim, surowym makaronem (zabawa za pomocą rąk, wyszukiwanie różnych kształtów makaronu, przesypywanie z naczynia do naczynia, wykorzystanie zabawkowych koparek i spychaczy, wrzucanie do szklanek, misek, garnków i sprawdzanie jaki dźwięk wydaje)
5) zabawa niebieskim piaskiem kinetycznym (samodzielne wykonanie piasku, zabawa za pomocą rąk, zabawa za pomocą foremek do piasku, wykorzystanie do zabawy kubeczków, łyżek, plastikowych noży)
2. Listopad – kolor czerwony
1) zabawa z czerwoną galaretką (wydobywanie drobnych zabawek, przedmiotów z zastygniętej galaretki, zabawa galaretką za pomocą rąk)
2) zabawa czerwonym makaronem spaghetti (dotykanie ugotowanego makaronu, branie do rąk, zabawy za pomocą rąk – przenoszenie, zgniatanie, mieszanie, chętne dzieci pomagają wcześniej barwić makaron)
3) zabawa czerwonym ryżem (zabawa za pomocą rąk, rysowanie palcem w ryżu, przesypywanie z naczynia do naczynia, nabieranie łopatkami i łyżkami, chętne dzieci pomagają wcześniej barwić ryż)
4) zabawa czerwoną masą sensoryczną <nasiona chia+woda+mąka kukurydziana> (samodzielne wykonanie masy, zapoznanie się z jej fakturą, lepienie dowolnych figur i postaci, lepienie wałeczków i kuli, wałkowanie, wycinanie kształtów za pomocą foremek)
3. Grudzień – kolor zielony
1) zabawa w zielonym kisielu (zabawa za pomocą rąk, przelewanie z kubeczka do kubeczka, zabawa z wykorzystaniem sitka, wybieranie fasoli, kamyczków lub innych drobnych przedmiotów z kisielu, nabieranie łyżką)
2) zabawa zieloną masą solną (samodzielne wykonanie masy, lepienie dowolnych figur i postaci, wałkowanie, wycinanie choinek za pomocą foremek)
3) zabawa zieloną tapioką (zabawa za pomocą rąk, przesypywanie z naczynia do naczynia, nabieranie łopatkami i łyżkami)
4. Styczeń – kolor żółty
1) zabawa z kulkami hydrożelowymi (wyszukiwanie ukrytych w nich drobnych przedmiotów, zabawa za pomocą rąk, przekładanie, przesypywanie, badanie ich właściwości)
2) zabawa z żółtymi balonami napełnionymi zimną i bardzo ciepłą wodą (dowolne zabawy za pomocą rąk, segregowanie balonów na ciepłe i zimne)
3) zabawa w żółtych kostkach lodu (wydobywanie żółtych, drobnych zabawek przysypanych kostkami lodu, przekładanie lodu rękoma, szczypcami, łyżkami, przekładanie z naczynia do naczynia, spryskiwanie ciepłą wodą i obserwowanie reakcji)
4) zabawa żółtym, jadalnym, mokrym piaskiem (samodzielne wykonanie piasku, zabawy za pomocą rąk, zabawy z wykorzystaniem zabawek do piasku)
5. Luty – kolorowe zabawy z rodzicami
1) zabawy galaretką (kolorowe kostki z galaretki na podświetlonym pudełku, wykorzystanie zabawkowych koparek, ciężarówek, łopatek)
2) ciecz nienewtonowska wykonana w kilku grupach, w każdej grupie w innym kolorze (samodzielne wykonanie cieczy, połączenie grup i mieszanie cieczy, sprawdzanie właściwości cieczy, dowolne zabawy cieczą z rodzicami)
3) zakrapianie tacki z sodą oczyszczoną kolorowym octem przy użyciu pipetek (wspólne barwienie octu na kilka kolorów, wypuszczanie kropli na sodę, obserwacja zachodzącej reakcji)
4) malowanie farbami wspólnego obrazu z wykorzystaniem dłoni i stóp