Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są rodzajem terapii pedagogicznej ukierunkowanej na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu lub
szkole. Zajęcia dedykowane są głównie dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój.
Pomocą psychologiczno – pedagogiczną w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w naszym przedszkolu objęte są dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości rozwojowe. Terapeuta pedagogiczny na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, diagnozy wstępnej i obserwacji wychowawców kwalifikuje dzieci do zajęć grupowych (2-5 osobowe) i indywidualnych. Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne odbywają się w środy i czwartki.
Cele zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
- Wzmacnianie poczucia wartości oraz wiary we własne możliwości;
- Usprawnianie w sferze słuchowo-językowej;
- Usprawnianie w sferze wzrokowej;
- Usprawnianie w sferze ruchowej;
- Doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki:
- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- Rozwój słownictwa oraz kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem;
- Wspomaganie rozwoju w zakresie umiejętności matematycznych;
- Usprawnianie w zakresie orientacji;
- Usprawnianie w zakresie lateralizacji;
- Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi podczas wykonywania zadania;
- Stosowanie ćwiczeń wyciszających i relaksacyjnych;
- Kształtowanie ogólnej gotowości szkolnej dziecka;
- Współpraca nauczyciela z rodzicami.
By działania podejmowane w ramach zajęć korekcyjno – kompensacyjnych przynosiły oczekiwane efekty niezwykle ważna i ceniona jest kontynuacja działań terapeutycznych oraz przestrzeganie ustalonych zasad przez Rodziców w domu w czasie pracy z dzieckiem.