Zapraszamy do kontaktu

63-400 Ostrów Wielkopolski
ul. Staroprzygodzka 52
ul. Staroprzygodzka 52
Przedszkole nr 2 Jarzębinka
63-400 Ostrów Wielkopolski
ul. Staroprzygodzka 52
telefon: 62 738 25 20
email: przedszkole2ostrow@wp.pl
Roczny plan pracy
Przedszkola nr 2 Jarzębinka w Ostrowie Wielkopolskim
na rok szkolny 2023/2024
Zawartość planu rocznego na rok szkolny 2023/2024
Spis treści
Wstęp
Podstawa prawna
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2023/2024
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
2.1. Zadania wynikające z wniosków z diagnozy pracy przedszkola
2.2. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2022/2023
2.3 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
3.2 Organizacja imprez i uroczystości
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024
wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2022/2023
diagnozę potrzeb i zainteresowań
oczekiwania rodziców względem przedszkola
treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2023/2024
Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Przedszkola nr 2 Jarzębinka w Ostrowie Wielkopolskim w roku szkolnym 2022/2023
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
Wnioski wynikające z diagnozy pracy przedszkola |
Wnioski wynikające z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
1. Diagnozowanie stopnia realizacji podstaw programowych 2. Diagnozowanie potrzeb dzieci ich rodziców i nauczycieli w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego 3. Diagnozowanie potrzeb szkoleniowych nauczycieli 4. Diagnoza dzieci- bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. 5. Prawidłowe prowadzenie dokumentacji- analiza |
1. Nadal istnieje potrzeba wzmocnienia kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym kompetencji cyfrowych. 2. Zintensyfikować pracę z dzieckiem zdolnym. 3. Uatrakcyjnić zajęcia z zastosowaniem nowoczesnych środków dydaktycznych. 4. Systematycznie i starannie prowadzić dokumentację (wpisy tematów). |
|
L.p. |
Wniosek z diagnozy pracy przedszkola |
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
1. |
Diagnoza potrzeb i oczekiwań rodziców w zakresie wspomagania wychowawczej roli rodziny przez przedszkole |
Wywiady, rozmowy kierowane, ankieta |
IX-X |
Dyrektor specjaliści wychowawcy |
2. |
Diagnoza zapotrzebowania na treści profilaktyczne i wychowawcze |
Kwestionariusz wywiadu z rodzicem, nauczycielem Wnioski z pracy specjalistów Wnioski wychowawców oddziałów |
IX-X |
Pedagog, psycholog, pedagog specjalny |
3. |
Diagnoza potrzeb dzieci w zakresie wsparcia psychicznego |
Obserwacje w poszczególnych oddziałach przeprowadzone przez psychologa i/lub pedagoga, pedagoga specjalnego z rodzicami dziecka wytypowanego do pomocy |
IX-X |
Specjaliści, wychowawcy oddziałów |
4. |
Współpraca z rodzicami w rozwiazywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych |
Rozmowy kierowane, wywiady, Pytania kluczowe- czy dotychczasowe zasady i formy współpracy z rodzicami są efektywne w pozyskiwaniu rodziców do współpracy |
Styczeń- luty |
Specjaliści wychowawcy oddziałów |
5. |
Diagnozowanie potrzeb dzieci ich rodziców i nauczycieli w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego |
Obserwacje, katalog zgłoszonych problemów, wywiady |
Przez cały rok szkolny |
Wice Dyrektor |
6. |
Stan techniczny sprzętu komputerowego przeznaczonego dla nauczycieli, kompatybilność oprogramowania, sprawność Internetu |
Przegląd, protokół kontroli Pytanie kluczowe- jaki jest stan przygotowania przedszkola do sprawnego wykorzystana TIK? |
IX-X |
Dyrektor Wice Dyrektor |
7. |
Diagnoza kompetencji nauczycieli w zakresie posługiwania się technologiami IT niezbędnymi do efektywnego prowadzenia zajęć |
Kwestionariusz wywiadu, obserwacja zajęć, rozmowa kierowana |
Listopad- marzec |
Dyrektor Wice Dyrektor |
8. |
Współpraca pedagoga specjalnego z innymi podmiotami na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (poradnie psychologiczno- pedagogiczne, placówki doskonalenia zawodowego, organizacje pozarządowe, asystent rodziny, pomoc nauczyciela, kurator sądowy, pracownik socjalny itp.). |
Wywiad ankieta Pytanie kluczowe- w jakim stopniu współpraca pedagoga specjalnego z innymi podmiotami zwiększa jakość udzielanej pomocy psychologiczno- pedagogicznej? |
Styczeń- luty Maj- czerwiec |
Dyrektor Wice Dyrektor |
Wniosek z nadzoru: Dalsze doskonalenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolu przez nauczycieli specjalistów oraz nauczycieli grup |
|
Zadania do realizacji Termin |
|
1. |
Nadal istnieje potrzeba wzmocnienia kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym kompetencji cyfrowych: Zorganizować szkolenie z zakresu obsługi tablicy multimedialnej oraz photona. |
2. |
Zintensyfikować pracę z dzieckiem zdolnym. Rozpoznawanie zainteresowań, potrzeb i możliwości dzieci. Wyławianie dzieci zdolnych i objecie ich działaniami wspierającymi w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w grupie. Angażowanie dzieci zdolnych do udziału w konkursach, występach i kołach zainteresowań wewnątrzprzedszkolnych i pozaprzedszkolnych. Pedagogizacja rodziców poprzez rozmowy oraz udzielanie wskazówek w jaki sposób i gdzie mogą rozwijać zainteresowania swoich dzieci. |
3. |
Uatrakcyjnić zajęcia z zastosowaniem nowoczesnych środków dydaktycznych. Zastosowanie dywanu magicznego, tablicy multimedialnej, photona, bee-bot, podczas zajęć |
4. |
Systematycznie i starannie prowadzić dokumentację (wpisy tematów). Przeprowadzenie rozmowy na Zespole Wychowawczym dotyczącej prowadzenia dokumentacji (wpisy tematów). Zwrócenie uwagi na poprawienie błędów według jednego obowiązującego schematu w placówce. |
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Europa |
|||
1 |
Obchody „Europejskiego Dnia Języków Obcych” we współpracy z nauczycielem języka angielskiego ze Szkoły Podstawowej /lektora szkoły językowej |
26 wrzesień |
Koordynator: nauczyciel Paulina Wierzyk |
2 |
Realizacja tematyki tygodniowej: Co powinienem wiedzieć o Polsce? Polska – moja ojczyzna . Poznanie cech charakterystycznych dla wybranych krajów europejskich tj. flaga państwa, położenie na mapie, najważniejsze święta narodowe, język, zwyczaje, potrawy narodowe itp. Unia Europejska: poznanie flagi Unii Europejskiej oraz nazw krajów, które należą do UE. |
Wrzesień/ maj |
Nauczyciele grup |
3 |
Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. Wyjście do biblioteki w celu wypożyczenia w/w publikacji. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
Obchody „Międzynarodowego Dnia Tańca” w przedszkolu, ustanowionego przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI-UNESCO) - zapoznanie z tańcami europejskimi oraz polskimi tańcami narodowymi z wykorzystaniem filmów edukacyjnych/prezentacji lub podczas spotkania z instruktorem tańca |
29 kwiecień |
Żaneta Mielcarek |
6 |
"Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. Wykorzystanie przez nauczycieli bajek opublikowanych na blogu: „Z bajką przez świat” https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/p/bajka-europejska_30.html lub publikacji książkowych. |
W ciągu roku szkolnego |
Marta Wojciechowska |
Polska |
|||
1 |
Udział w akcji społecznej: „Narodowe czytanie 2023”, propagującej znajomość literatury narodowej, Adaptacja dzieła E. Orzeszkowej: „Nad Niemnem” do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym przez nauczycieli lub z wykorzystaniem scenariusza A. Konefał |
Wrzesień |
Nauczyciele grupy Poziomki , Borówki, Żurawinki, |
2 |
Realizacja tematyki tygodniowej: "Polska moja ojczyzna" |
Listopad/ Maj |
Nauczyciele grup |
3 |
Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości - wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" |
Listopad |
Nauczyciele grup |
4 |
Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski” |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
5 |
„Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych. |
Listopad/ Maj |
Nauczyciele grup |
6 |
Udział w akcji : "Serce za odwagę" Fundacji Pamięci Narodów – wykonanie kartek świątecznych dla weteranów II wojny światowej |
Wg harmonogramu akcji |
Żaneta Mielcarek Elżbieta Martyna |
7 |
Obchody „Dnia flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. |
Maj |
Koordynator: Julia Kardas Margeritta Jasińska |
8 |
Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką. |
Cały rok szkolny |
Koordynator: Iwona schubert |
Spodziewane efekty:
|
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny |
|||
1 |
Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
2 |
Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy. |
Wrzesień |
Wychowawcy grup |
3 |
Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta/ wywiad) |
Wrzesień/ październik |
Zespół wychowawczy |
4 |
Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Wychowawcy grup |
5 |
Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. |
Wrzesień-czerwiec |
Koordynator: Małgorzata Mielcarek Nauczyciele specjaliści |
6 |
Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych np. poprzez ankiety |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
8 |
Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. |
W razie potrzeb |
Nauczyciel odpowiedzialny: Małgorzata Mielcarek |
9 |
Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
10 |
Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). |
Cały rok szkolny |
Wychowawcy grup |
11 |
Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godziny dostępności”. |
W razie potrzeb |
Nauczyciele grup |
12 |
Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w przedszkolu i w plenerze. Planowane spotkania: Zajęcia otwarte w każdej z grup. Festyn Rodzinny; oraz inne wynikające z organizacji pracy przedszkola. |
Cały rok szkolny |
Wszyscy pracownicy przedszkola |
13 |
Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców w każdej grupie: |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
14 |
Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w "Harmonogramie świąt i uroczystości". |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
15 |
Udział w akcji: "Dzieci uczą rodziców" https://edu.crl.org.pl/ mającej na celu wsparcie procesu edukacji najmłodszych, a także zachęcenie ich do rozmowy z rodzicami na tematy będące przedmiotem zajęć opracowanych przez organizatorów |
wrzesień-maj |
Anna Marciak- Dzięcioł |
Kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra |
|||
1 |
Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
2 |
Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci |
Wrzesień |
Nauczyciele grup |
3 |
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
4 |
Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
6 |
"Przedszkolni Wolontariusze" - promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. "Góra grosza”, "Szlachetna paczka" zbiórka na rzecz Schroniska dla zwierząt, i inne. Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line. |
Cały rok szkolny |
Koordynator: Żaneta Mielcarek |
7 |
Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności |
grudzień |
Koordynator: |
8 |
Udział w akcji MEiN: "Razem na święta" zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. |
grudzień |
Elżbieta Martyna Żaneta Mielcarek |
9 |
Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska - niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. |
Październik/ Maj |
Marta Szymczak Małgorzata Mielcarek |
10 |
Zbiórka nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny. |
Cały rok szkolny |
Koordynator: |
11 |
Obchody wybranych świąt z "Harmonogramu świąt nietypowych" nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka np.: Dzień niezapominajki Dzień przyjaciela |
Wg. harmonogramu |
Nauczyciele wszystkich grup |
12 |
Przeprowadzenie Treningu Umiejętności Społecznych (TUS) w grupie dzieci starszych. |
W ciągu roku szkolnego |
Trener TUS |
Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie |
|||
Potrzeba bezpieczeństwa |
|||
1 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola. Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele/ pracownicy obsługi wszystkich grup Dyrektor |
2 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup Dyrektor |
3 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. |
Podczas pierwszego spotkania z rodzicami |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
6 |
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
7 |
Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej |
wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
8 |
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
9 |
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
10 |
Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
11 |
Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi. Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Wybrany miesiąc |
Nauczyciele wszystkich grup |
12 |
Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym |
Wybrany miesiąc |
Koordynator: Małgorzata Mielcarek |
13 |
Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: "Dnia praw dziecka" w przedszkolu |
listopad |
Nauczyciele wszystkich grup |
14 |
Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy |
Styczeń/luty |
Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba poznawcza |
|||
1 |
Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno - wychowawczej |
Cały rok szkolny Narada podsumowująca rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
2 |
Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
3 |
Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju. Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. Formułowanie wniosków z diagnozy i wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
4 |
Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
5 |
Przygotowanie w salach kącików zainteresowań m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, innych i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
6 |
Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności |
|||
1 |
Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. |
Wrzesień/ Październik |
Żaneta Mielcarek |
2 |
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. |
Wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup |
3 |
Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej |
Wg planu pracy psychologa |
Psycholog |
4 |
Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
5 |
Rozpoznawanie emocji – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa |
Wg planu pracy specjalistów |
psycholog/pedagog specjalny |
6 |
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem specjalnym/psychologiem. |
Wg planu pracy specjalistów |
psycholog/pedagog specjalny |
Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości |
|||
1 |
Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Psycholog |
2 |
Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
3 |
Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
4 |
Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne |
W ciągu roku szkolnego |
Psycholog |
5 |
Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
6 |
Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty:
|
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym |
|||
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
2 |
Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
3 |
Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
4 |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
5 |
„Dzień ukraiński w przedszkolu” – organizacja w grupach do których uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
|
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady: - logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne - pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych - terapeuta pedagogiczny: zaburzenia percepcji wzrokowej/słuchowej - psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele Nauczyciele specjaliści |
2 |
Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego |
wrzesień-październik |
Nauczyciele grup |
3 |
Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego/terapeutę pedagogicznego/psychologa w ramach „diagnozy pogłębionej” |
Listopad/kwiecień/ czerwiec |
Psycholog Terapeuta pedagogiczny Pedagog specjalny |
4 |
Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej oraz końcowej – określenie mocnych i słabych stron grupy |
Październik/ Maj |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
5 |
Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu – ustalenie zasad i harmonogramu współpracy |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
6 |
Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów/konsultacji |
Cały rok szkolny |
Nauczyciele grup |
7 |
Zachęcenie rodziców do udziału w projekcie edukacyjnym "Zostań znajomym swojego dziecka", którego ideą jest uczestniczenia rodziców/opiekunów w internetowym życiu dzieci, poznania ich zainteresowań i wirtualnej społeczności. |
Wg harmonogramu projektu |
Koordynator: Magdalena Kulas |
8 |
Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem |
listopad-czerwiec |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
9 |
Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
10 |
Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej: - planowanie pracy, - prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, - organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, - podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu |
Zespołu ds. ppp |
11 |
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu ws. ppp tj:
|
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
12 |
Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
13 |
Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole |
Do 30.04.2024 |
Nauczyciele zerówek |
Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz wsparcia rodziny |
|||
1 |
Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Ostrowie Wielkopolskim w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
2 |
Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
3 |
Współpraca z Powiatową Komendą Policji w Ostrowie Wielkopolskim - współpraca z policją w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, włączenie się policji w działalność profilaktyczną przedszkola |
W razie potrzeb |
Dyrektor Wszyscy nauczyciele |
4 |
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Ostrowie Wielkopolskim - współpraca z asystentami rodziny, pomoc uprawnionym rodzicom w uzyskaniu dofinansowania dożywiania w przedszkolu i innych form pomocy |
W razie potrzeb |
Dyrektor Nauczyciele grup |
5 |
Lokalne fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz wsparcia rodziny: Stowarzyszenie Ostrowianie Dzieciom Specjalnej Troski. Stowarzyszenie Szukamy I Ratujemy. Stowarzyszenie Artystyczno-Edukacyjne Pracownia Teatralna, Ostrów Wielkopolski. Stowarzyszenie Pomocy "Arka Noego" Ostrowskie Centrum Terapii, i inne znajdujące się na terenie Miasta Ostrowa Wielkopolskiego. |
W razie potrzeb |
Dyrektor Nauczyciele grup |
6 |
Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie – współpraca z centrum i opiekunami dzieci w przypadku uczęszczania do przedszkola dzieci objętych pieczą zastępczą |
W razie potrzeb |
Dyrektor Pedagog specjalny |
7 |
Praca nauczycieli/nauczycieli specjalistów w zespole ds. „Niebieskie Karta |
W razie potrzeb |
Wicedyrektor |
8 |
Sąd – wnioskowanie o wgląd w sytuację rodziny w przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone lub już naruszone |
W razie potrzeb |
Dyrektor Pedagog specjalny |
Spodziewane efekty:
|
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej. |
|||
1 |
Codzienna aktywność ruchowa przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym codzienna (w miarę możliwości) organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
2 |
Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
3 |
Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
4 |
Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej u dzieci na gazetce „Nowinki z Jarzębinki”, stronie Internetowej przedszkola. |
W ciągu roku szkolnego |
Wszyscy nauczyciele |
5 |
Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2023” we współpracy z koszykarzami. |
17 wrzesień |
Marta Szymczak Katarzyna Przywarciak Anna Malińska |
6 |
Udział w akcji: „Sprintem do Maratonu” organizowanej przez wydawnictwo: „Bliżej Przedszkola”, mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu |
Maj |
Katarzyna Przywarciak Ania Malińska |
7 |
Spotkania z trenerami różnych dyscyplin/ wycieczki do różnych obiektów sportowych tj. stadion/basen pływacki/hala sportowa |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele: |
8 |
„Dzień pustej klasy” - udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu. |
Czerwiec |
Nauczyciele grup |
9 |
Zorganizowanie: „Olimpiady przedszkolaków” |
Maj |
Koordynatorzy: Małgorzata Mielcarek Martyna Jabkiewicz |
10 |
Udział w akcji Misiowej Mamy: „Spacerujemy - zdrowia nie marnujemy!” - zachęcanie rodziców do cyklicznego spacerowania z dziećmi |
W ciągu roku szkolnego |
Żaneta Mielcarek |
11 |
Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe. |
W ciągu roku szkolnego |
Dyrektor |
Spodziewane efekty: chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych;
|
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
|||
Zadania do realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
1 |
Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych |
wrzesień |
Lider WDN |
2 |
Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować” |
Wg harmonogramu programu |
Julia Kardas |
3 |
Bezpieczne korzystanie z internetu„Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. |
luty |
Koordynator : Marta Szymczak Małgorzata Mielcarek |
4 |
Udział w projekcie: "Mały Miś w świecie wielkiej literatury" – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis |
Wg harmonogramu projektu |
Żaneta Mielcarek |
5 |
Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych, robota Photon. |
W ciągu roku szkolnego |
Nauczyciele grup |
6 |
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
|
W razie potrzeb |
Dyrektor |
7 |
Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów "Polityki bezpieczeństwa danych osobowych" m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom |
Cały rok szkolny |
Dyrektor Nauczyciele |
Spodziewane efekty:
|
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
Organizacja konkursu przez przedszkole |
|||
Tytuł |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
|
Przegląd Mody pt.: „Jarzębinka w epoce Romantyzmu” |
listopad |
Marta Szymczak |
|
„Wielkanocny zajączek” |
marzec |
Żaneta Mielcarek |
|
3. |
„Jarzębinka i Recyklinka- ekoprzyjaciele” |
kwiecień |
Żaneta Mielcarek Malwina Kurzac |
Lp. |
Nazwa imprezy/uroczystości |
Termin realizacji |
1. |
Dzień Przedszkolaka |
Wrzesień |
2. |
Dzień Niepodległości |
Listopad |
3. |
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka |
Listopad |
4. |
Mikołajki |
Grudzień |
5. |
Wigilia w przedszkolu |
Grudzień |
6. |
Bal karnawałowy |
Styczeń |
7. |
Dzień Babci i Dzień Dziadka |
Styczeń |
8. |
Powitanie wiosny |
Marzec |
9. |
Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci |
Kwiecień |
10. |
Światowy Dzień Ziemi |
Kwiecień |
11. |
Festyn Rodzinny |
Czerwiec |
12. |
Pożegnanie Starszaków |
Czerwiec |
L.p |
Instytucje |
1. |
Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) |
2. |
Przedszkole na terenie miasta Ostrowa Wielkopolskiego |
3. |
Szkoła Podstawowa na terenie miasta Ostrowa Wielkopolskiego |
4. |
Szkoła Muzyczna |
5. |
Szkoły średnie |
6. |
Biblioteka dla dzieci |
7. |
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna |
8. |
Nadleśnictwo |
9. |
Policja |
10. |
Straż pożarna |
11. |
Ratownicy medyczni |
12. |
Straż miejska |
13. |
Miejski Dom Kultury |
14. |
Lokalne firmy |
15. |
Lokalne media – promocja przedszkola |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola nr 2 Jarzębinka zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 7/2023/2024 z dnia 14 września 2023 r.