Zapraszamy do kontaktu

63-400 Ostrów Wielkopolski
ul. Staroprzygodzka 52
ul. Staroprzygodzka 52
WARSTWY ROZWOJU DZIECKA – CZTEROLATEK
BIOLOGICZNA WARSTWA ROZWOJU:
ü Wskazuje i nazywa części ciała
ü Dba o higienę – myje ręce, zęby, korzysta z ręcznika, grzebienia, szczoteczki
ü Przestrzega zasad kulturalnego spożywania posiłków
ü Przezwycięża niechęć do jedzenia nieznanych potraw
ü Spożywa owoce, warzywa, ogranicza spożywanie słodyczy
ü Ustawia się w parach, rzędzie, szeregu, kole
ü Uczestniczy w zabawach z elementem naśladownictwa
ü Uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych i zabawach ruchowych, w tym z elementami czworakowania, skoków, podskoków
ü Uczestniczy w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu
ü Przestrzega zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i w domu
PSYCHOLOGICZNA WARSTWA ROZWOJU:
ü Składa obrazki w całość wg wzoru
ü Rozpoznaje różne odgłosy, głosy ludzkie, instrumenty perkusyjne
ü Rozpoznaje znane przedmioty za pomocą dotyku
ü Rozpoznaje swój znaczek w przedszkolu
ü Układa historyjkę obrazkową (3 obrazki)
ü Określa na podstawie dwóch obrazków co zdarzyło się wcześniej a co później
ü Zapamiętuje teksty rymowanek, wierszy i piosenek
ü Nazywa i wyróżnia z ilustracji znane przedmioty, osoby, zwierzęta, wykonywane czynności
ü Wypowiada się prostymi zdaniami
ü Słucha wierszy, krótkich opowiadań,
ü Odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego utworu
ü Orientuje się w schemacie ciała
ü Określa kierunki: w górę, w dół, w bok, do przodu, do tyłu
ü Określa położenie przedmiotów stosując określenia: na, pod, w, przed, za, obok
ü Porównuje i klasyfikuje przedmioty wg jednej lub więcej cech ( wielkość, kolor, przeznaczenie)
ü Porównuje liczebność zbiorów łącząc w pary
ü Układa dowolne kompozycje z klocków w kształcie figur geometrycznych
ü Obserwuje i dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie
ü Rozpoznaje i nazywa wybrane owoce, warzywa, zwierzęta
SOCJOLOGICZNA WARSTWA ROZWOJU:
ü Zna własne imię, nazwisko, płeć, wiek, nazwę miejscowości, w której mieszka
ü Samodzielnie korzysta z toalety, myje i wyciera ręce
ü Samodzielnie spożywa posiłki, posługuje się łyżką i widelcem
ü Potrafi rozebrać się, zakłada luźne części garderoby
ü Wskazuje i próbuje nazywać różne stany emocjonalne np. złość, smutek, radość, strach
ü Nazywa członków bliższej i dalszej rodziny np. mama, tata, babcia, wujek itp.
ü Pomaga rodzicom w wykonywaniu prostych czynności
ü Poznaje imiona i nazwiska dzieci z grupy
ü Przestrzega ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
ü Uczestniczy we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela
ü Stosuje formy grzecznościowe ( w domu, przedszkolu, na ulicy)
ü Porządkuje salę po zabawach i zajęciach
ü Mówi o własnych potrzebach
ü Dzieli się swoimi przeżyciami, wrażeniami
KULTUROLOGICZNA WARSTWA ROZWOJU:
ü tworzy prace plastyczne wykonywane różnymi technikami, rysuje kredkami, maluje farbami, lepi z plasteliny
ü rozpoznaje i nazywa barwy podstawowe (czerwona, żółta, niebieska) i wybrane barwy pochodne (zielona, pomarańczowa, fioletowa)
ü uczestniczy w różnych zabawach muzyczno – ruchowych
ü występuje w krótkich montażach słowno - muzycznych np. Dzień Babci, Dzień Mamy
ü ogląda przedstawienia teatralne i właściwie się na nich zachowuje
ü ogląda filmy dla dzieci, wypowiada się nt. bohaterów
ü śpiewa piosenki o łatwej linii melodycznej i krótkim tekście
ü słucha czytanych tekstów, nagrań muzyki, utworów instrumentalnych
DUCHOWA WARSTWA ROZWOJU:
ü przestrzega umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
ü poznaje wybrane wartości: miłość, dobro, przyjaźń na przykładach z życia, wybranych utworów literatury dziecięcej
ü przestrzega zasad społecznych (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej)
opracowały (według koncepcji Stefana Kunowskiego)
Agnieszka Pastuszak, Ela Martyna